Av: Jesper Walfridsson
Datum: 2023-12-29

Vimek 470 Gallringsskördare

VIMEK 470 skördare

I snart ett år har en prototyp av en ovanligt stor Vimek-skördare rullat i Västerbottenskogarna. Nu anser Vimek att den nya maskinen är klar att presentera för marknaden och den fyrhjuliga skördaren Vimek 470 visas nu upp för första gången. Tanken är att den tillsammans med skotaren Vimek 870 ska bli ett nytt ”Dream team” i gallringsskogen. Skogsforum fick chans att filma den nya Vimekskördaren för några veckor sedan och här kan ni nu se film, bilder och lite information om den nya maskinen.

Ett snäpp större

Den nya skördaren Vimek 470 är ett snäpp större än Vimeks nuvarande och enda skördarmodell Vimek 404 T8. Den är delvis byggd på samma ramvek som skotaren Vimek 870. Den nya Skördaren har större aggregat, längre kran och fetare sulor men den har samma motor som sitter i skotaren 870 och i skördaren 404 T8: CATs 55 kW, steg 5-motor. Valet av motorstorlek gör att maskinen fortfarande kan byggas utan krav på avgasrening med AdBlue-lösning.

Nytt Keto-aggregat och kran från Mowi

Det bandmatade aggregatet som sitter på den Vimek 470 som nu visas upp är ett Keto-aggregat som heter Keto 42. Det är ett nytt aggregat som är större än det Keto Forst-aggregat sitter på Vimeks nuvarande skördare. Troligtvis så är Keto 42 ett delvis nedbantat Keto 51-aggregat och max fälldiameter på Keto 42 är just 42 cm. Log Max 2000 skulle också kunna vara ett aggregatalternativ. Precis som på ”lillebror” 404 så sitter det en Mowi-kran från FTG i Dalsland på Vimek 470. Här är det dock den större kranen Mowi P50 (i LP-utförande med låg pelare).

Beståndsgående skördare

Även om den nya Vimek-skördaren är större än Vimeks nuvarande modell så är det fortfarande en skördare som ska klara beståndsgående gallring. D v s en gallring där skördaren kör en eller två sekundärvägar eller ”spökslag” mellan de egentliga stickvägarna där skotaren kör. Med 600-hjul blir maskinbredden 2,2 meter så det är fortfarande en smal maskin och med den dubbla styrningen, både i midjan och på framhjulen, så kan skördaren slingra sig fram på ett smidigt sätt. Vimek 470s vikt på ca 7000 kg är dock betydligt högre än för Vimek 404 som väger ca 4500 kg.

Vimek 470 + 870 = Dream team?

Vimeks tanke med den nya skördaren är att den tillsammans med den nya skotaren Vimek 870 ska bilda ett skogsgallringens ”Dream team”. Båda maskinerna är ungefär lika breda (lite beroende av däckalternativ) och det innebär att skördaren inte behöver hugga bredare stickvägar än att den själv kommer fram. Med ett spökslag mellan stickvägarna ger det ca 20 meters stickvägsavstånd och tre meters stickväggsbredd räcker för att maskinerna ska ta sig fram förutsatt att det inte är för ojämn terräng.

Större hytt

En av de största skillnaderna mellan Vimek 404 och Vimek 470 är hyttens rymlighet och komfort. Medan den äldre 404:ans hytt kan ge en trång känsla för piloter med klaustrofobisk läggning så erbjuder Vimek 470 en betydligt rymligare och komfortablare hytt. Det var inga problem för mig att få plats bakom Olle som spakade när jag filmade inifrån hytten. Exakt hur hyttinredningens detaljer kommer att se ut när maskinen börjar serietillverkas återstår att se.

TraktorNord Logo Neg
Org: 556782-9345
Fakturaadress:
Lövstalöt, 755 93 Uppsala
Uppsala -
018-18 30 80
Västerås -
021-15 16 00
Nykvarn -
08-50 66 57 00
Falun -
023-331 90
Vingåker -
0151-75 07 00
Storvik -
026-420 17 17
Forsbyboda -
0581-703 10
Vingåker -
0151-137 37
Storvik -
0290-317 18
Copyright © 2024 All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram